16/12/2018

Koszty Kampanii Wyborczej – sponsorowanej przez mieszkańców poprawka

Spread the love
3.67 avg. rating (75% score) - 3 votes

Poprawiony artykuł z dnia 05.10.2018 , odnaleziono odpowiedź z Gminy Przywidz. i dodano ich wydatki do listy, Bardzo przepraszamy czytelników i Gminę Przywidz. 

Portal Gdanski24pl jest młodym medium, powstał na przełomie marca i kwietnia 2018 roku. Pomysł na powstanie portalu dla Powiatu Gdańskiego sięga roku 2015. Czy jest potrzebny i po co powstał, na to pytanie Odpowiedzcie sobie państwo sami. Na dzień dzisiejszy Wydawca realizuje swoje zadanie jedynie z własnych środków, ale oczywiście nastąpi moment komercjalizacji wydawnictwa, bo nie można pracować za darmo. Od lat toczy się dyskusja w Polsce na temat niezależności mediów. Wiadomo, że wszystkie najbardziej poczytne tytuły w Polsce należą i są zarządzane przez niepolskie korporacje medialne. Jedynie niewielka część lokalnych tytułów prasowych jest w polskich rękach. Pytanie o niezależność polityczną nasuwa się samo. Żadne media nie mogą funkcjonować bez reklam, i to właśnie z nich oraz umów pokrewnych biorą się pieniądze na ich działanie. Ale czy będziemy mieli dostęp do rzetelnych obiektywnych informacji w sytuacji gdy byt i funkcjonowanie tytułu jest zależne od szczodrości, i przychylności lokalnych przedsiębiorców, powiązanych w ten czy inny sposób z lokalnymi władzami lub ugrupowaniami politycznymi? Powiat Gdański nie jest ewenementem w skali kraju. W całej Polsce mamy do czynienia z tym samym systemem. Jeżeli chcemy zarobić na mediach to w ten czy inny sposób musimy pisać dobrze lub wcale o lokalnych władzach, ponieważ w innym wypadku nie zdobędziemy funduszy na działalność.

 

Portal Gdanski24.pl zwrócił się z takim oto zapytaniem do Wszystkich urzędów gmin i urzędu Powiatowego w Powiecie Gdańskim.

 

Bardzo proszę w trybie dostępu do informacji publicznej o odpowiedź na następujące pytania:

  1. Proszę o informację, jaką kwotę gmina przeznaczyła w latach 2014-2018 na wydatki prasowe (ogłoszenia, promocja, materiały filmowe, reportaże, artykuły sponsorowane) w mediach z wyszczególnieniem nazw mediów.
  2. Proszę o informację na jakiej podstawie są wydawane pieniądze na materiały prasowe  (ogłoszenia, promocja, materiały filmowe, reportaże, artykuły sponsorowane) czy są to przetargi, konkursy ofert, uchwały rady, umowy partnerskie?
  3. Proszę o informację czy każdy tytuł prasowy w rozumieniu prawa prasowego może ubiegać się o  zlecenie na publikację dla Urzędu materiałów prasowych (ogłoszenia, promocja, materiały filmowe, reportaże, artykuły sponsorowane),
  4. W przypadku gdy każdy może się ubiegać o zlecenie, proszę o podanie drogi postępowania, oraz warunki jakie podmiot musi spełnić.  

 

Dla części Urzędów nie było problemu z odpowiedzią na nasze zapytanie. W związku z tym publikujemy zestawienie wydatków tych jednostek samorządu terytorialnego, które nam odpowiedziały.

 

Wydawane przez 4 lata przez urząd pieniądze na media, są swego rodzaju kampanią wyborczą urzędującego wójta oraz jego ekipy radnych i sołtysów. Ciężko znaleźć informacje na temat działań radnych lub sołtysów, którzy są w opozycji do wójta. I to nie tylko w lokalnych w mediach nie sposób odnaleźć informacji dotyczącej działalności opozycji. Na stronach internetowych urzędów gmin też tej informacji brakuje. Zasada jest jedna – „piszemy o naszych działaniach i i tylko je promujemy, a opozycja choćbym miała najlepsze pomysły niech sobie sama je promuje”. Efekt takich działań ma swój finał w podczas kampanii wyborczej która właśnie trwa. Na profilach w mediach społecznościowych etablishment gminny zarzuca opozycji zbyt duży marketing internetowy. W naszej opinii jest to zarzut wyssany z palca, ponieważ ci radni i sołtysi, znajdujący się w opozycji już dawno zostali zmarginalizowani w polityce informacyjnej jednostek samorządu. Radzą sobie jak potrafią. Obecnie jesteśmy zasypywani informacjami o zakończonych realizacjach inwestycji, sukcesach i mamy rewie otwarć, brakuje tylko rozścielonych czerwonych dywanów. Każda ekipa, która sprawowała władzę przez ostatnie 4 lata (nagminnie zdarza się, że od co najmniej 16 lat, tylko nazwy komitetów się zmieniały) bez problemu przypomni nam czego dokonała. Podświadomie otrzymujemy przekaz, że jeżeli nie zagłosujemy my na nich, to automatycznie wstrzymane zostaną budowy dróg, chodników, ścieżek rowerowych, placów zabaw, zamknięte zostaną przedszkola, szkoły, domy kultury, świetlice i przychodnie zdrowia. Przecież ci, którzy są w opozycji do aktualnej władzy „nigdy nic nie robili”. To właśnie jest przyczyna tak długich kadencji wójtów, sołtysów i radnych. Ktoś nowy, spoza układu nie ma siły przebicia medialnego. Aktualne zmiany systemowe, które doprowadzą do dwukadencyjności, podyktowane są właśnie tego rodzaju patologią. Nie oznacza to, że obecni wójtowie, sołtysi, radni którzy sprawują władzę są złymi zarządzającymi, bynajmniej. Zdarzają się wyjątki. System dwukadencyjności obligatoryjnie zamiecie na pewno doskonałych managerów, którzy świetnie zarządzają gminami i sprawują władzę, jaki i takich którzy są w tej materii marni. Dzięki temu nie dopuści się do sytuacji, w której wójt, sołtys lub radny sprawuje swój urząd od dnia wygranych wyborów w 2002 roku (przykładowo) do emerytury. A następnie namaszcza swojego następcę, aby władza była nadal w rękach jednej grupy tak jak ma to miejsce teraz.
Serdecznie dziękujemy tym urzędom, które niemal błyskawicznie przekazały nam te informacje. Nie pytano nas: po co?, dlaczego? oraz obyło się to bez zbędnej wymiany korespondencji. Jest to przykład transparentności i uczciwości w stosunku do mieszkańców tych jednostek, w których pieniądze z ich podatków się wydaje. Tytuł artykułu “Koszty kampanii wyborczej – sponsorowanej przez mieszkańców” nie jest jednak że przypadkowy. W naszym zestawieniu brakuje dwóch gmin, Gminy Pruszcz Gdański gdzie Wójtem jest Magdalena Kołodziejczak oraz Gminy Kolbudy gdzie urząd Wójta pełni Leszek Grombala. Na ten temat wypowiemy się w osobnym artykule pt: “ Co chcą ukryć wójtowie Gmin Pruszcz Gdański i Kolbud“. Wydatki prasowe w zapytanych przez nas jednostkach samorządu terytorialnego bardzo się od siebie różnią, nie będziemy oceniać wysokości wydatków. Wiadomo, że dzięki tym wydatkom promowane są inwestycje w gminie, ogłaszane przetargi, oraz inne wydatki związane z promocją działalności gmin.

 

Nie ma złotego środka na rozwiązanie tego problemu, przecież nie możemy zakazać gminom promowania, informowania o przeprowadzanych i zakańczanych inwestycjach. Nie możemy zabronić organizowania otwarcia obiektów, konferencji prasowych, i wielu innych eventów związanych z realizacją powierzonych zadań. Pamiętajmy tylko, że drogi, ścieżki rowerowe, place zabaw, oraz wiele innych inwestycje będą realizować również inne ekipy, bo to należy do ich obowiązków. To, że Gminy się rozwijają, powstają nowe inwestycje nie jest zasługą obecnie sprawujących władzę, do tego zostali zatrudnieni, a realizacja tych zadań byłaby wykonywana niezależnie od tego kto sprawowałby władzę. Możemy rozpatrywać działalność obecnej władzy tylko pod kątem tego, czy nie można było tego zrobić lepiej?, czy występuje dialog pomiędzy mieszkańcami, radnymi, a wójtem?, czy wydatki publiczne, czyli nasze pieniądze, którymi dysponuje wójt i Urząd Gminy są wydawane racjonalnie, i czy ich działania nie doprowadzą nas do bankructwa? Obligatoryjne powinny być debaty kandydatów na wójtów podczas, których jednym z pytań byłoby przynależność lub sympatia do ugrupowań politycznych. Przynależność polityczna samorządowców niejednokrotnie wpływa na kontakty z władzami centralnymi, o tym nie należy zapominać. Absorpcja środków rządowych na wszelkiego rodzaju inwestycje jest bardzo istotnym czynnikiem gospodarczym gmin.

I zadajcie sobie pytanie drodzy mieszkańcy Powiatu Gdańskiego, czy gdyby lokalne, czołowe tytuły prasowe i portale internetowe krytykowały obecne władze samorządowe, patrzyły im na ręce oraz publikowały nieprzychylne im artykuły, to czy otrzymywałyby od nich zlecenia na druk materiałów prasowych.

Jako Redaktor Naczelny Gdanski24.pl zaznaczam, że nie będę nigdy obiektywnie opisywał rzeczywistości w jakiej żyjemy. Będę subiektywnie przedstawiał działania i poczynania władz, bez znaczenia kto tę władzę będzie sprawował. Według zasady: za dobre chwalić, a za złe ganić. W związku z prowadzoną działalnością zdaję sobie sprawę, że raczej nasz tytuł prasowy nie znajdzie się na liście beneficjentów wydatków gmin na materiały prasowe. Ale możecie być pewni, że zawsze będziemy stali po jednej stronie, po stronie mieszkańców Powiatu Gdańskiego.

 

3.67 avg. rating (75% score) - 3 votes

3 Trackbacks & Pingbacks

  1. Co chcą ukryć wójtowie Gmin Pruszcz Gdański i Kolbud | | Niezależny Portal Powiatu Gdańskiego Gdanski24.pl
  2. Niezależny Portal Powiatu Gdańskiego Gdanski24.pl
  3. Bankructwo Gminy Suchy Dąb ? | | Niezależny Portal Powiatu Gdańskiego Gdanski24.pl

Leave a Reply

Twój adres email nie pojawi się na stronie.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.